De Belgische financiële sector als voorloper in elektronisch betaalverkeer

De Belgische financiële sector is binnen Europa altijd een voorloper geweest op het vlak van innovatieve betaalsystemen. Niet alleen hebben S.W.I.F.T., Euroclear en de Bank of New York Mellon, drie pijlers van de internationale betaalarchitectuur, hier hun hoofdkwartier, maar de Belgische banken zijn ook jarenlang trendsetters geweest in de ontwikkeling van producten die consumenten naar elektronisch betalen leiden.

De zeer competitieve Belgische bankenmarkt stuwde de financiële instellingen vooruit en zette hen ertoe aan vernieuwende producten te ontwikkelen. Zoals u eerder al kon lezen, kunnen Belgische banken zich tot op vandaag beroepen op een van de meest uitgebalanceerde distributiemodellen in Europa, met brick (een uitgebreid kantorennet) en click (een sterk uitgebouwd model voor elektronisch bankieren). Zie ook: Wat is een gediversifieerd bancair landschap?

De Belgische banken behoren namelijk niet alleen bij de koplopers in Europa waar het gaat om het aantal kantoren per duizend inwoners; ze hebben zich qua infrastructuur voor elektronisch betaalverkeer ook bij het Europese koppeloton aangehaakt. Bovendien blijken de Belgische banken dit ‘beste van twee werelden’-model ook aan hun klanten aan te bieden tegen een relatief lage prijs.

Toch blijven er nog veel uitdagingen voor de Belgische banken op het vlak van elektronisch betaalverkeer. In het verleden speelde de Belgische financiële sector een pioniersrol. Die resulteerde in het verleden onder meer in de lancering van Proton, de elektronische portemonnee waarmee kleine betalingen kunnen worden uitgevoerd maar waarvoor geen code of handtekening nodig is. Proton werd gelanceerd in 1995 en is een van de bekendste voorbeelden van innovatie in elektronisch betalen. Ook het opzet van Bancontact/Mister Cash is een mooi voorbeeld van een innovatie in elektronisch bankieren die vanuit België de wereld veroverde.

De hoogstaande dienstverlening die zo aan de consument wordt geboden, vereist evenwel permanente innovatie en investeringen. Die zijn er de jongste jaren wellicht onvoldoende geweest. Daardoor dreigt de Belgische financiële sector terrein te verliezen op de koplopers inzake het aantal betalingen per debetkaart of het aantal online aankopen. Landen zoals Denemarken en Zweden, maar ook Frankrijk of Nederland doen het in beide segmenten opmerkelijk beter.