De veiligheid van het elektronisch betaalverkeer

Elk jaar stijgt de populariteit van het internetbankieren. In de voorbije 9 jaar is het aantal abonnementen voor internetbankieren in België meer dan verviervoudigd tot 8,1 miljoen. In 2011 hebben die 8,1 miljoen abonnees ruim 460 miljoen sessies op het internet laten registreren. Internetbankieren is dan ook een van de meest gebruiksvriendelijke én een van de veiligste manieren om te bankieren.

De Belgische financiële instellingen investeren heel wat tijd en middelen om de veiligheid van hun systemen te garanderen. Ze zorgen voor een beveiligde site en voor een systeem met two factor identification: klanten moeten zowel aan de hand van hun kaart als via persoonlijke codes hun identiteit bewijzen vooraleer ze verrichtingen kunnen uitvoeren. Verder breekt het systeem transacties automatisch af na enkele minuten zonder activiteit. Bovendien worden de systemen bij de banken voortdurend up-to-date gehouden en gemonitord.

Toch is met de stijging van het aantal gebruikers van internetbankieren ook het aantal fraudegevallen gestegen. In het eerste kwartaal van 2013 werden 473 fraudegevallen vastgesteld. Op een totaal van 460 miljoen geregistreerde sessies per jaar komt dat neer op minder dan 4 gevallen per 1 miljoen sessies. De nettofraude in België (de bedragen die niet door de bank gerecupereerd konden worden) bedroeg in het eerste kwartaal van 2013 1,3 miljoen EUR.

De sector investeert volop in nog meer beveiliging bij internetbankieren, ook door de klanten te sensibiliseren en aan te sporen tot grotere waakzaamheid bij het online bankieren.

Dave-campagne

Om mensen tot waakzaamheid bij het internetbankieren aan te zetten, en hen op het hart te drukken om uit te kijken met het doorgeven van persoonlijke informatie, heeft Febelfin via haar website Safeinternetbanking.be een ludieke sensibiliseringscampagne op het getouw gezet.

De campagne bestaat uit een filmpje waarin alles draait om Dave, een zogenaamd medium met ‘paranormale’ gaven. Toevallige voorbijgangers worden door medewerkers van Dave uitgenodigd voor een gratis sessie gedachtenlezen.

Groot is hun verbazing als Dave zijn toehoorders foutloos kan vertellen hoe hun kinderen heten, hoeveel hun huis heeft gekost, hoeveel geld er op hun bankrekening staat, hoeveel ze de voorbije maand uitgaven aan kleding, wat hun rekeningnummer is, enz.

Dat het medium dat allemaal weet, dankt hij evenwel niet aan zijn talent in het lezen van gedachten. Achter Dave zitten enkele computerwizards verstopt, die hem via een oortje alle informatie influisteren die de toehoorders zelf, bewust en onbewust, op publieke websites hebben achtergelaten. De boodschap van het filmpje is duidelijk.

In het kader van de Dave-campagne werd ook de website Safeinternetbanking.be opgefrist en aangevuld met nieuwe tips & tricks voor consumenten die zich willen wapenen tegen fraudeurs die hen bij het internetbankieren geld afhandig willen maken. Heel wat mensen vonden, aangespoord door de Dave-campagne, de weg naar die tips & tricks.

Simultaan met de Dave-campagne voerde Febelfin ook de mediacontacten rond veilig internetbankieren op, om gebruikers ook op die manier te sensibiliseren om alert te blijven. Veilig internetbankieren is namelijk niet alleen een zaak van de bank, ook de gebruikers moeten waakzaam blijven om fraudeurs de weg te kunnen versperren.

Bij phishingfraudes geven de fraudeurs zich bijvoorbeeld uit voor medewerkers van een bank om de klanten (vaak telefonisch) pincodes te ontfutselen of om hen persoonlijke codes te doen doorgeven die de kaartlezer voor hen genereert. Het zijn die codes die vervolgens misbruikt worden om geld naar de rekeningen van fraudeurs of hun handlangers over te schrijven.

De Dave-campagne werd een internationaal succes. Het filmpje werd meer dan 9 miljoen keer bekeken op YouTube en groeide uit tot een van de meest gedeelde virale campagnes aller tijden. Het won ook verscheidene internationale prijzen, kreeg internationale media-aandacht en wordt gebruikt als lesmateriaal voor fraudebestrijding in politiediensten van Australië tot de Verenigde Staten. De Dave-campagne krijgt ook een opvolger, die nog duidelijker naar het phishingfenomeen refereert.